kawase_roshu川瀬 露秋(かわせ ろしゅう)
《地歌箏曲・胡弓》

第20回(平成28年・2016年度)受賞者

Recipient of the 20th JTCF Award for 2016
KAWASE ROSHŪ (Jiuta sōkyoku, kokyū)

[贈賞理由]

2015年秋に第一回の演奏会を開催し、九州系地歌箏曲の演奏家として、歌、三弦、箏、胡弓のいずれに対しても、古典の伝統に基づく堅実で深みのある技量を発揮した。演奏活動にとどまらず、作曲・編曲活動にも力をそそぎ、歌舞伎の黒御簾(くろみす)での演奏、役者を含む後進への三曲指導など、多彩な活動を展開している。日本の伝統芸能の未来につながる幅広い活躍が期待されている人物である。

[川瀬 露秋  プロフィール]

1967年福岡県久留米市生まれ。7歳より箏、三弦を三原幽香に師事。
15歳より生田流箏曲白秋会、家元川瀬白秋の内弟子として箏、三弦、胡弓を学ぶ。
1987年「白秋会25周年記念演奏会」(国立小劇場)にて「三曲糸の調」を演奏、小林露秋の名を許される。
2009年川瀬白秋の養女となり、2011年「白秋会50周年記念演奏会」(国立小劇場)にて「阿古屋」を演奏、川瀬露秋改名披露。
2015年公益財団法人日本文化藝術財団「創造する伝統賞」受賞。同年「くるめふるさと大使」就任、同10月「第一回・川瀬露秋の会」を開催。
2016年国立劇場「明日を担う新進舞踊・邦楽鑑賞会」に「吾妻獅子」を胡弓で出演。

現在九州系地歌を藤井泰和に師事し、三曲界と共に舞踊の地方、歌舞伎音楽(箏、三弦、胡弓)の演奏、編曲、音楽指導、後見に携わり、国内外にて演奏活動を行っている。日本三曲協会理事、生田流協会理事、国立劇場養成課(竹本)講師、白秋会代表。

Reasons for award:

Kawase Roshū presented her first solo recital in autumn 2015. As a performer of Jiuta sōkyoku in the Kyūshū tradition she has consistently demonstrated her profound and outstanding ability in conformity with the classical tradition in her performances as a singer and performer of the shamisen, koto and kokyū. In addition to her activities as a performer she has worked as a composer and arranger in the context of a wide range of activities that include performance in the off-stage kuromisu Kabuki ensemble and instruction in shamisen, koto and kokyū (Sankyoku) performance to aspiring performers and actors. She is an artist set to play an important and wide-ranging role in the future of the Japanese traditional performing arts.

Profile:

Born in Kurume City in Fukuoka Prefecture in 1967, Kawase Roshū began studying koto and shamisen under the direction of Mihara Yuka at the age of seven.

  She joined the Hakushūkai branch of the Ikuta school of koto music at the age of fifteen and studied koto, shamisen and kokyū as the apprentice of Kawase Hakushū, head of the branch.

  In 1987 she performed the piece Sankyoku ito no shirabe at the National Theatre in Tokyo at a concert to commemorate the 25th anniversary of the Hakushūkai, after which she was granted the name Kobayashi Roshū.

  She was formally adopted as the daughter of Kawase Hakushū in 2009. In 2011 she performed Akoya at the National Theatre in Tokyo at a concert to commemorate the 50th anniversary of the Hakushūkai, after which she took the name Kawase Roshū.

  In 2015 she was awarded the ‘Creative Tradition Prize’ of the Japan Culture and Arts Foundation and was appointed Kurume Furusato Ambassador. In October that year she presented her first solo recital.

  In 2016 she performed Azuma jishi on the kokyū at a concert held at the National Theatre featuring up-and-coming performers of Japanese traditional music and dance.

  She is currently studying the Kyūshū tradition of Jiuta with Fujii Hirokazu. As a performer she is working nationally and internationally with musicians from the worlds of Sankyoku and dance as well as performing in Kabuki ensembles on koto, shamisen and kokyū. She is also active as an arranger and teacher. She is a trustee of the Japan Sankyoku Society and of the Ikuta School Association, instructor in the Kabuki music (Takemoto) training department at the National Theatre, and head of the Hakushūkai.

顕彰・助成へ戻る

日本伝統文化振興財団賞
受賞者

第25回

池間 北斗

《琉球箏曲》

第24回

花柳 大日翠

《日本舞踊》

第23回

萩岡 松柯

《山田流箏曲》

第22回

新内 多賀太夫

《新内節》

第21回

菊央 雄司

《地歌箏曲・平家》

第20回

川瀬 露秋

《地歌箏曲・胡弓》

第19回

佐辺 良和

《琉球舞踊家、組踊立方》

第18回

山村 若

《上方舞》

第17回

豊竹 呂勢大夫

《人形浄瑠璃文楽 太夫》

第16回

清元 栄吉

《清元節 三味線方》

第15回

山本 泰太郎

《能楽師 狂言方 大蔵流》

第14回

大和 櫻笙

《大和楽 三味線方》

第13回

遠藤 千晶

《生田流箏曲》

第12回

松永 忠次郎

《長唄唄方》

第11回

十世 片山 九郎右衛門

《能楽シテ方観世流》

第10回

藤舎 呂英

《藤舎流囃子方》

第9回

今藤 長龍郎

《長唄三味線方》

第8回

亀井 広忠

《能楽師葛野流大鼓方》

第7回

藤井 昭子

《地歌》

第6回

善養寺 惠介

《古典尺八》

第5回

山登 松和

《山田流箏曲》

第4回

鶴澤 津賀寿

《女流義太夫三味線方》

第3回

清元 美治郎

《清元三味線方》

第2回

二代 米川 敏子

《生田流箏曲》

第1回

杵屋 直吉

《長唄唄方》

顕彰・助成へ戻る